Impact met vermogen door schenken en investeren

Kunstenaars, ondernemers, wetenschappers, iedereen houdt van ‘impact’. In een artikel in De Correspondent werd onlangs onderzocht wat Impact als “toverwoord van deze tijd” betekent omdat er kennelijk veel verschillende betekenissen aan het woord worden toegekend. 

Impact is een woord waar iedereen blij van wordt, omdat je met impact een positieve bijdrage levert. De charme van impact is dat het mensen verbindt en dat is in deze tijd waarin de kloof tussen arm en rijk groter wordt, van groot belang. Ook bij Guidato zien we een toenemende vraag van vermogende families over de mogelijkheden om met hun vermogen impact te realiseren en van betekenis te (kunnen) zijn. Er zijn twee manieren om met uw vermogen impact te bereiken:

  • Filantropie / Schenken of nalaten aan goede doelen
  • Impact investeringen 

1. De trend is Geven met impact

Volgens een onderzoek van De Dikke Blauwe willen steeds meer vermogenden met hun giften ook impact maken. Er is een groeiende behoefte aan zingeving, zo stellen de onderzoekers van de Vermogensmonitor 2018. De helft van de ondervraagden ziet hun schenking als een plicht om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Hun eigen wensen en beweegredenen tellen daarbij steeds zwaarder mee, ook bij de inhoudelijke invulling van hulpprogramma’s. 

Waar voelt u zich mee verbonden
en wat zou u graag willen veranderen?

De behoefte van de gevers om inzicht te hebben in het effect van hun steun (de impact) heeft invloed op de goede doelen sector. Het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving), de toezichthouder, doet jaarlijks een sectoronderzoek. In 2017 was het thema Impact en doelrealisatie en ruim 400 erkende goede doelen deden mee. Uit het onderzoek blijkt dat het niet altijd makkelijk is om de impact van het maatschappelijke werk vast te stellen. De goede doelen sector wil graag van elkaar leren, want zij zijn er collectief bij gebaat dat Nederlanders hen financieel blijven steunen. Om te zorgen dat de “best practices” worden gedeeld, is de Impact Challenge gestart (2017) waar een jaarlijkse award aan verbonden is. We kunnen stellen dat impact al enige jaren een hot topic is voor de goede doelen sector. Uiteraard is dit goed nieuws voor alle gevers, groot en klein. 

Stap 1: Maak een strategisch geefplan

Mensen vinden impact belangrijk, maar blijken vaak geen plan te hebben als zij aan goede doelen schenken. Op een verzoek om te doneren, wordt ingegaan. Dit kan zijn omdat de vrager een bekende is, het bedrag dat wordt gevraagd niet te groot is, u net heeft vernomen dat uw beste vriend een hartkwaal heeft, enzovoorts. Na verloop van tijd bent u donateur van vele goede doelen, maar veel bevrediging over uw impact levert het niet op. De oplossing voor dit probleem is niet meer impulsief en reactief over donaties te besluiten en een eigen plan te maken. Waar voelt u zich mee verbonden en wat zou u graag willen veranderen? Door hier bewust bij stil te staan is de kans groter dat u met uw schenkingen of toekomstige nalatenschap de impact krijgt die u wilt. U kunt voor uw goede doelen strategie een portefeuille opbouwen, waarbij u per thema/goed doel organisatie aangeeft hoeveel u per jaar wilt doneren. Door het zo aan te pakken wordt het voor u ook gemakkelijker (zonder schuldgevoel) verzoeken af te wijzen die buiten uw strategie vallen. Onze ervaring is dat grootgevers met een strategie tevredener zijn en meer betrokkenheid ervaren bij hun gekozen goede doelen. 

De nieuwe generatie vindt duurzaam beleggen
en impact investeringen het nieuwe normaal. 

Stap 2: Kies een passende vorm

Er zijn verschillende mogelijkheden om een deel van uw vermogen te schenken of na uw overlijden te laten floreren voor het goede doel.   

  • U kunt een bedrag doneren tijdens leven of het goede doel in uw testament opnemen.
  • U kunt een eigen fonds op naam oprichten bij een bestaand goed doel. Met uw fonds op naam wordt uw donatie geoormerkt en zal deze – met in achtneming van uw bedoelingen, onder de naam die u kiest – ten goede komen aan de begunstigden die u in gedachten heeft. 
  • U kunt ook een eigen ANBI-stichting oprichten. Via een dergelijke ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) kunt u al tijdens leven impact maken of zorgen dat na uw overlijden, het door u gekozen (eerste) bestuur het door u gewenste doel gaat realiseren. Om te kwalificeren als een ANBI stelt de Belastingdienst voorwaarden aan een eigen familiestichting. 

2. Investeringen met impact

Een heel andere manier om impact met uw vermogen te realiseren is via impact investeringen. Over wat precies onder het begrip “impact investeren” wordt verstaan, wordt verschillend gedacht en het begrip is nog volop in ontwikkeling. Wij sluiten graag aan bij de definitie van Julia Balandina Jacquir: “het investeren in bedrijven, organisaties en fondsen met de bedoeling om zowel financieel als sociaal en maatschappelijk rendement te behalen”. Balandina Jacquir heeft over impact investeren een waardevol boek geschreven: Catalyzing Wealth for Change. A Guide to Impact Investing.

In het boek geeft vindt u interessante voorbeelden om van inspiratie tot (daadwerkelijke) actie te komen.

Een veel voorkomende vraag is hoe je impact beleggen en filantropie moet zien ten opzichte van “regulier” of traditioneel beleggen en duurzaam beleggen. Het onderstaande plaatje geeft het continuüm weer waarbij de focus verschuift van geld verdienen naar maatschappelijk goed doen. 

Filantropie bestaat al eeuwen, net als traditioneel beleggen. Duurzaam beleggen, impact beleggen en ondernemende filantropie zijn de nieuwste manieren om enerzijds geld te verdienen en anderzijds geld maatschappelijk in te zetten. 

Stap 1: Welke impact wilt u bereiken?

Als we kijken naar impact beleggen, dan verschilt ook daar de mate van gewenste impact en rendement voor iedereen. Net als bij filantropie is het daarom nuttig om uzelf de vraag te stellen: aan welke criteria dienen voor mij de impact investeringen te voldoen? 

Balandina Jacquir onderscheidt daarbij drie criteria: (1) wat is uw intentie, (2) hoe kan die meetbaar worden gerealiseerd en (3) met welk gewenst financieel rendement? Ofwel: hoe kan geborgd worden dat uw wens dat de investering bijdraagt aan sociale of maatschappelijke verandering ook meetbaar gerealiseerd worden. Het gaat steeds om een meetbare impact en het kapitaal in stand houden. Of het lukt om het kapitaal te behouden zal de tijd leren, want het gaat om ondernemerschap met de daarbij behorende onzekerheden. 

U zult begrijpen dat dit niet altijd eenvoudig is om sociaal maatschappelijke impact meetbaar te maken. Gelukkig zijn er, ook in Nederland, professionele partijen met relevante kennis en ervaring met impact investeren. Zij zijn meestal actief in het aanbieden van directe investeringen en beleggingsfondsen.  

3. Invloed van de nieuwe generatie

In onze praktijk zien wij dat de nieuwe generatie (leeftijd 20 tot 40 jaar) duurzaam beleggen en impact investeringen het nieuwe normaal vinden. Zij willen steeds vaker een katalysator zijn en hun bijdrage leveren voor het behoud van een leefbare wereld. Een voorbeeld is de millenial Eline Hesse. Zij maakte de zeer persoonlijke documentaire Petrol dollars for a different engine over de zoektocht om haar beleggingen duurzaam te maken. Haar vader John is manager bij Shell geweest en komt in de documentaire ook aan het woord als vertegenwoordiger van “zijn generatie”. 

In onze praktijk spraken we enige tijd geleden een erfgename die startkapitaal wilde steken in een producent van vleesvervangers. Vanuit de familie kreeg zij in eerste instantie niet meteen support maar zij heeft het toch doorgezet. 

Wij adviseren en begeleiden nu een gezin bij het opzetten van een eigen goed doel stichting. De ouders vinden het belangrijk om hun kinderen (20-ers) via een stichting ervaring op te laten doen met het beleggen van het stichtingsvermogen én hun blik op de wereld te vergroten. De ouders waren in het begin gefocust op kunst, cultuur en gezondheid. In de gezinsbijeenkomsten kwam naar voren dat de interesse van hun kinderen anders ligt. Om hen te motiveren en er echt een gezinsproject van de maken worden de thema’s die de kinderen aanspreken – klimaatverandering en armoedebestrijding – nu ook meegenomen in de doelomschrijving. Zij leren als gezin te overleggen en besluiten te nemen over de impact die de familiestichting zou kunnen en moeten hebben. Een interessant en leerzaam proces. 

AFSLUITEND

Overweegt u om meer impact te maken met uw vermogen en wilt u in actie komen? Bel ons om vrijblijvend van gedachten te wisselen. We adviseren u graag en hebben een groot netwerk om u zo nodig met de juiste mensen in contact te brengen. U kunt vrijblijvend contact opnemen met Marijke Kuijpers (marijke.kuijpers@guidato.nl of bel 06 83 20 26 88) of Christine Klein (christine.klein@guidato.nl of bel 06 51 82 84 80)